Grootkeukencolloquium

Wie er niet met beide voeten in staat durft het al eens over het hoofd zien maar ook de grootkeuken moet constant alert zijn en niet alleen met de nieuwe trends meelopen maar het best vooruit kijken. De cateringverantwoordelijke van vandaag wordt geconfronteerd met steeds veeleisendere klanten. De sterke individualisering, de sociale media waar men (vaak eenzijdige) meningen kan spuien, geloofsovertuigingen, trends, allergenen en mode-diëten zorgen voor nieuwe vragen aan de maaltijdverstrekker.

De laatste jaren zorgt deze veeleisendheid (voor meestal een zeer lage prijs) voor onrust. Wie roept het hardst? Vertegenwoordigt hij een meerderheid? Moet men echt overal kunnen op inspelen? “De” klant bestaat niet meer, het zijn allemaal sterk verschillende individuen met verschillende opinies waar men een gemiddelde moet zoeken in het aanbod. Een te grote keuze zorgt voor extra kosten en mogelijk meer verspilling. Een “dagschotel” vindt u alleen nog terug in de her-heruitzending van De Kampioenen… En toch blijft de klant koning, en moet men mee in de nieuwe vraag en het gewijzigde aanbod. Tijdens het colloqium kwam het allemaal aan bod.


Gloednieuw AZ Groeninge 

De meest opvallende doortocht was misschien wel van de cateringverantwoordelijke, Stefaan Van Daele, van het gloednieuwe AZ Groeninge te Kortrijk. Alles ruikt er nog naar nieuw maar met de bouw van het nieuwe ziekenhuis ging er veel, heel veel aandacht naar de catering zowel naar de patiënten toe als naar de bezoeker die in alle opzichten ‘een goed gevoel’ mee krijgt. Vroeger had ieder ziekenhuis een Kantine, nu is dat een volwaardige bistro, aparte kassa’s voor bezoekers en personeel zorgen voor een vlotte doorstroming. In het ziekenhuis werd ook een warenhuis ondergebracht. Een pluspunt voor de bezoeker die wegens ziektebezoek toch geen tijd had voor dat vers brood of voor de patiënt die volgens zijn mogelijkheden en richtlijnen gasten wil ontvangen op de kamer. Patiënten hebben er een zeer grote inspraak in de aangeboden maaltijden. En waar mogelijk worden patiënten van één afdeling samengebracht om het ontbijt, middag- of avondmaal te nuttigen. Alvast gezelliger dan eten op de kamer.Zo zijn er nog heel wat innovaties, zoals de ‘Viva Sara’ koffie bar met echte barista’s, een keukenuitrusting die voor een uitgekiend werkritme zorgt en vooral de persoonlijke benadering van iedere patiënt. Er zijn nog een paar schoonheidsfoutjes door de opstart maar die worden dagelijks geëvalueerd en bijgestuurd. Het huidige concept van AZ Groeninge Kortrijk kan als een schoolvoorbeeld dienen voor veel andere zorgcentra.
Dit colloquium was een opsteker voor iedereen uit de grootkeukensector.