Buitenhuisconsumptie groeit, maar traditionele horecamarkt boert achteruit

Afgelopen jaar gaven de Belgen in de horeca en catering zo’n 20.3 miljard euro uit. Dat is een groei van 4 % ten opzichte van het jaar voordien. Toch vindt Foodservice Alliance, dat dit onderzoek uitvoerde, dat die groei onevenredig is. Volgens dit kennisnetwerk boert de traditionele horecamarkt achteruit.  

Gemaksmarkt

Foodservice Alliance volgt dagelijks het koop-en consumptiegedrag van 12.000 Belgen. Daaruit blijkt dat er een shift bezig is binnen het horecalandschap. Het traditionele restaurant zal het steeds vaker afleggen tegen alternatieven die aangeboden worden. Zo bestellen steeds meer jongeren hun maaltijden online om ze thuis te laten afleveren. Dat marksegment (‘gemaksmarkt’genoemd in de studie) is op 1 jaar tijd verdubbeld. Volgens Foodservice Alliance is de kans reëel dat de omzet de komende jaren verschuift naar nieuwe spelers zoals Deliveroo, Take Away en UberEats.   

Gevaar voor traditionele restaurants

 Deze structurele verandering in de horecamarkt is niet zonder gevaar voor de traditionele restaurants. Er wordt een vergelijking gemaakt met de hotellerie, waar een aantal jaren geleden de macht in handen kwam van sites als booking.com. Hetzelfde dreigt nu te gebeuren met restaurants.Wellicht worden restaurants in de toekomst gedwongen om ook aanwezig te zijn op die online-platformen, maar dan geven ze een deel van hun winstmarge af.