Slechte tijden voor AB Inbev

SONY DSC

Het aandeel van AB InBev is bijna gehalveerd in vergelijking met zijn hoogste niveau van eind 2015. Toen noteerde AB InBev het recordniveau van 123,25 euro. Sindsdien kreeg het aandeel verschillende klappen, met als dieptepunt die van 25 oktober. Ruim 10 procent ging eraf, waardoor het aandeel nog maar 64,85 euro waard was. Liefst 14 miljard euro aan beurswaarde ging zo in rook op. Beleggers maken zich zorgen om meerdere redenen. Maar misschien kunnen ook de horeca en de bierdrinkers zich zorgen beginnen maken.

Daling bierconsumptie

AB InBev verkocht in het derde kwartaal 146 miljoen hectoliter bier, een groei van een schamele 0,5 procent. Vooral de Verenigde Staten zijn een probleem. De volksbieren Budweiser en Bud Light verliezen terrein. Hun marktaandeel verkleint onder meer doordat bieren van kleinschaligere brouwers populairder worden. Daarnaast drinken Amerikanen steeds vaker cocktails en wijn in plaats van bier. Een trend die eigenlijk wereldwijd aan de gang is. Die lagere bierconsumptie gaat hand in hand met het weerwerk van de concurrentie. De resultaten van AB InBev staan in contrast met die van sommige internationale rivalen. In een dalende biermarkt is het gevecht om marktaandeel een bikkelharde strijd, die weegt op de marges.

Prijzen

Hoewel de brouwer al door de Europese Commisie op zijn vingers werd getikt inzake zijn prijzenpolitiek lijkt het volgens sommigen niet uitgesloten dat de slechte beurscijfers op korte of lange termijn ook voor een verhoging van de AB Inbev producten zal zorgen.