Smikkelen in Kortrijk


Met kinderen en/of de gehele kroost een restaurant bezoeken, het is niet altijd eenvoudig. Sommige restaurants zien kinderen liever niet komen wegens de drukte en weer dat kindermenu. Andere restaurant ontvangen kinderen dan weer graag en zien ze samen met hun ouders graag komen want ze kunnen hun ouders aanzetten om terug te gaan naar  dat leuk restaurant of ze zijn de klanten van de toekomst.

In Kortijk hebben enkele horecazaken de handen in elkaar geslagen om de Kortrijkse horeca een familievriendelijk imago aan te meten. Tijdens de zomervakantie konden kinderen via een actie de naam van een mascotte bepalen. Het project kon rekenen op heel wat steun van buitenaf. Onder meer de Stad Kortrijk, HORECA Vlaanderen alsook de provincie West-Vlaanderen en Europa (EFRO) droegen elk hun steentje bij.  Inmiddels hebben al  18 horecazaken een  engegementsverklaring ondertekend om kind en familievriendelijk te zijn. De mascotte kreeg de naam ‘Smikkel’ . Smikkel is er om de families te verwelkomen en duidelijk te maken wat er allemaal in de zaak aanwezig is om het bezoek zo aangenaam mogelijk te maken.

Stichtend initiatief
Rudolf Scherpereel, schepen van Ondernemen noemt het een schitterend initiatief. “Kind- of familievriendelijkheid is belangrijk voor vele gezinnen, aldus Scherpereel. “We geven bovendien een welgekomen impuls aan onze dierbare horeca, een sector die elke steun kan gebruiken en verdient.”
Uitbaters van een horecazaak in Kortrijk die interesse hebben in het traject kunnen contact opnemen met de stad door een mailtje te sturen naar economie@kortrijk.be.