20% besparen zonder aan smaak in te boeten: de voordelen van goed frituuroliemanagement

Door een samenspel van heel wat factoren, zoals stijgende inflatie en de instabiele geopolitieke situatie op het wereldtoneel, zijn de prijzen van heel wat producten en levensmiddelen de afgelopen maanden fel gestegen. Ook de prijs van de verschillende soorten olie die we in de keuken gebruiken, waaronder frituurolie, swingen de pan en friteuse uit. Een goed management, met een constante monitoring die aangeeft wanneer het nodig is de frituurolie te vervangen – niet te laat maar ook niet te vroeg – maakt het mogelijk om zo efficiënt en economisch als mogelijk met de olie om te springen, en tegelijk optimale kwaliteit te garanderen. Win-win dus!

Tachtig tot negentig percent: zoveel waren de prijzen voor plantaardige olie begin dit jaar gestegen tegenover 2020[1]. De redenen daarvoor zijn velerlei: slechte oogsten in Zuid-Amerika, een groeiende vraag voor de productie van biobrandstoffen, een tekort aan werkkrachten en een verstoorde logistieke keten ten gevolge van de pandemie. En dat was nog voor de Russische invasie van Oekraïne, een van de grootste producenten van plantaardige olie, die bijvoorbeeld goed is voor bijna de helft van alle zonnebloemolie ter wereld. Dat conflict joeg de tarieven nog verder de hoogte in: tot bijna vier keer zo hoog als in 2019 zelfs, begin april van dit jaar[2].

En hoewel er aan die prijzen momenteel weinig te doen is, zijn er toch dingen die je zelf kan ondernemen om de kosten te drukken. De meest voor de hand liggende optie is natuurlijk om het verbruik te beperken aan de hand van een optimaal oliebeheer. Daarvoor bestaan hulpmiddelen. Zoals bijvoorbeeld de testo 270 frituurolietester, die toelaat om de olie constant te monitoren en aangeeft wanneer ze vervangen dient te worden: tijdig om topkwaliteit- en smaak te garanderen, maar ook niet te vroeg, zodat de olie ten volle gebruikt wordt en niet voortijdig vervangen.

Gezien de prijsexplosie van de laatste jaren en maanden zoeken frituristen, restaurantketens, exploitanten van keukens en kantines, voedselproducenten en supermarkten met een eigen productie naar manieren om de kosten te drukken. Het optimaliseren van de levenscyclus van frituurolie, waarbij het verbruik zo veel mogelijk beperkt wordt zonder de standaardkwaliteit van het gefrituurde eten in het gedrang te brengen, is daarbij zonder twijfel een van de meest doeltreffende strategieën”, stelt Jeroen Van der Kelen, managing director van Testo Belgie. Een van onze klanten kon zo dankzij TPM-monitoring met de testo 270 een besparing van maar liefst 22,7% op jaarbasis realiseren!

Om de frituurolie te beoordelen meet de testo 270 de algemeen erkende meetgrootheid TPM (Total Polar Materials). In Europa is de bepaling van de TPM-waarde het standaard referentieprotocol geworden voor de beoordeling van de kwaliteit van vetten en oliën bij het frituren, gezien het een van de beste kwaliteitsindicatoren is.

Een geanonimiseerd verslag van een klant uit de quickservice-systeemgastronomie met meer dan 650 restaurants laat het individuele besparingspotentieel van de TPM-meettechniek zien. Vóór met de testo 270 te werken, spendeerde de klant €11.000 per jaar aan frituurolie voor elk restaurant.

Door regelmatige TPM-meting in zijn processen te integreren en het ideale tijdstip voor het opfrissen of vervangen van de olie exact te bepalen, kon de klant zijn oliemanagement aanzienlijk verbeteren. Gevolg: een gemiddelde jaarlijkse kostenbesparing van ruim 2500 euro per restaurant. En, kers op de taart: door de productkwaliteit van het gefrituurde voedsel te standaardiseren, wist de klant ook de  tevredenheid van zijn gasten te verhogen. Een investering die zichzelf dus dubbel en dik terugverdient.

Over Testo

Testo, dat zichzelf in 1957 op de kaart zette met de ontwikkeling van de eerste elektronische thermometer, is wereldleider in innovatieve, high-precision meetoplossingen en -technologie voor HVAC/R (Heating, Ventilation, Air Conditioning and Refrigeration), voeding, farma en industrie. Het Duitse bedrijf, met wortels in het Zwarte Woud, telt vandaag 36 dochtermaatschappijen en 3.400 werknemers in 25 landen over de hele wereld. De producten, oplossingen en diensten van Testo maken het mogelijk om tijd en middelen te besparen en de kwaliteit van goederen te verbeteren, om zo bij te dragen tot de bescherming van onze gezondheid en het milieu.

Momenteel draait Testo een omzet van 400 miljoen euro, waarvan telkens een tiende in R&D geïnvesteerd wordt. De Belgische tak van Testo werd in 1986 opgericht door Jean-Pierre Van der Kelen en is, na Duitsland, het belangrijkste land van de groep, zowel in omzet als qua innovatie.


[1]https://www.frituurwereld.nl/2022/02/07/prijs-van-plantaardige-olie-opnieuw-flink-gestegen/

[2]https://www.cnbctv18.com/market/commodities/russias-war-heats-up-cooking-oil-prices-in-global-squeeze-13278552.htm

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*