
Voor het eerst in haar geschiedenis kan NH Hotel Group een nettowinst van meer dan 100 miljoen euro voorleggen. Die winst steeg in 2019 met liefst 62,5 procent tot 113 miljoen euro. Iets afgevlakt 103 miljoen als de effecten van de nieuwe huur- en leaseregels voor vastgoed worden in rekening gebracht.
Spaanse wimpers
De omzet van NH wereldwijd steeg in 2019 met 6,1 procent tot 1,7 miljard euro. Die groei is vooral te danken aan de positief gestemde Europese markten, in het bijzonder in het thuisland Spanje.
De nettowinst kwam in 2019 met 113 miljoen euro 44 miljoen euro hoger uit dan in 2018. Die 113 miljoen betreft alleen de winst uit terugkerende activiteiten. Als niet-terugkerende activiteiten (zoals de aan- of verkoop van vastgoed) worden meegeteld, komt de winst op 90 miljoen. In 2018 werd voor 45 miljoen méér aan vastgoed verkocht dan in 2019. De voornaamste reden is kostenreducering en gunstige marktontwikkelingen. Voorafgaand aan het boekjaar voorspelde NH al dat de winst rond de 100 miljoen zou uitkomen, die voorspelling is dus ruimschoots gepasseerd.
Inhaalbeweging
Een mooi resultaat zeker als je bedenkt dat NH in 2012 nog een nettoverlies van 292 miljoen euro noteerde, voornamelijk als gevolg van zeer forse afschrijvingen op leningen aan de toenmalige eigenaar HNA – de schuldenlast liep op tot 600 miljoen euro die in 2012 moest worden geherfinancierd. Pas in 2015 werd voor het eerst in jaren winst gemaakt, als was die met nog geen miljoen euro zeer bescheiden.
Portfolio
Tegen het einde van 2019 opereerde NH 368 hotels met in totaal bijna 57.500 kamers. In 2019 werd de integratie met Minor effectief, waardoor onder meer in een klap 13 hotels in Portugal werden toegevoegd. Ook werden door NH zelf nog 13 hotels geopend in Europa en Latijns Amerika. In totaal bestaat 22 procent van het portfolio van NH Hotel Group uit NH Collection hotels.
Geef als eerste een reactie