Mitsubishi Electric breidt haar succesvolle Hybride VRF-systeem (HVRF) uit met de Y-serie, dat geschikt is voor verwarmen of koelen

Als koelmiddel wordt gebruik gemaakt van het efficiënte R32. Tot dusver was het hybride VRF-systeem uitsluitend verkrijgbaar als R2-serie voor het gelijktijdig verwarmen en koelen met de koelmiddelen R410A of R32. Met de nieuwe Y-serie komt Mitsubishi Electric tegemoet aan de talrijke wensen uit de markt, die op dit moment nog wordt gedomineerd door producten die of verwarmen of koelen.

Bij het hybride VRF-systeem worden de voordelen van een direct verdampend en waterdragend systeem gecombineerd. Er circuleert uitsluitend koelmiddel tussen de Hybrid BC-controller (R2-serie) of de hydro-unit (Y-serie) en de buitenunit. Tussen de Hybrid BC-Controller/hydro-unit en alle binnenunits wordt als energiedrager water gebruikt. Daardoor is beduidend minder koelmiddel nodig dan bij standaard VRF-systemen.

In de hydro-unit (Y-serie) zorgt een standaard geïntegreerde pomp voor het transport van water door het gebouw. De beproefde M-Net-bus wordt gebruikt voor de aansturing van het gehele systeem. Dit zorgt voor een datastroom tussen de units en de regeling evenals een evt. overkoepelende regelingstechniek in het gebouw.

De compressor, in een volledige inverter-constructie, zorgt bij iedere capaciteitsvraag voor het exact benodigde vermogen. De binnenunits zijn voorzien van traploos instelbare kranen, die het water exact in de benodigde hoeveelheid afgeven om de gewenste temperatuur makkelijk te kunnen bereiken. Dit samenspel leidt tot een efficiënte werking en daardoor lagere bedrijfskosten.

Het gebruikte koelmiddel R32 heeft vergeleken met R410A een 67% lagere GWP (Global Warming Potential). Bovendien verhoogt R32 de efficiëntie van het gehele systeem. En afhankelijk van het systeem is zelfs geen bufferreservoir nodig. Zo worden de investerings- en onderhoudskosten lager gehouden.

Tegelijk kan, met behulp van de kranen op de binnenunits, de voor de afzonderlijke ruimten benodigde warmte of het benodigde koelvermogen exact worden berekend. De data van de binnenunits en de traploos instelbare kranen evenals de buitenunits wordt via de M-Net-bus naar de centrale afstandsbediening gestuurd. De afrekening van de afzonderlijke kosten kan via de AE200 of het cloud-gebaseerde RMI Tool worden gerealiseerd.

Met zeven verschillende modellen lopen de koelvermogens van de buitenunits van 22,4 tot 56 kW en de verwarmingsvermogens van 25 tot 63 kW. Alle modellen zijn telkens verkrijgbaar in twee efficiëntie varianten. De binnenunits tonen het brede spectrum aan mogelijkheden, de nieuwe Y-serie van het hybride VRF-systeem kan aan projectspecifieke voorwaarden worden aangepast. Zo zijn bijv. verschillende soorten plafondonderbouw units, een vloerunit, standaard cassette units en euroraster cassettes units evenals een wandunit, verkrijgbaar. Alle binnenunits zijn verkrijgbaar in talrijke vermogens. Daarbij begint het koelvermogen al bij 1,1 kW. Daarmee zijn de binnenunits ook geschikt voor kleine ruimten en lage koel- of verwarmingsvermogens, zoals dat bijvoorbeeld nodig is in goed geïsoleerde gebouwen.

Meerdere systeemcontrollers en talrijke regelingen in afzonderlijke ruimten evenals de als optie verkrijgbare toebehoren vullen de nieuwe Y-serie van het hybride VRF-systeem aan.

Op de webpagina voorsprong.mitsubishi-les.com/hybrid-vrf/ wordt het hybride VRF-systeem duidelijk weergegeven, met alle voordelen en technische details – op maat voor de betreffende doelgroep.  

Raadpleeg voor meer informatie Mitsubishi Electric Europe B.V., Autobaan 2, 8210 Loppem, e-mail: info@mitsubishi-electric.be, tel.: –+32 (0)50 40 48 48,  voorsprong.mitsubishi-les.com/hybrid-vrf/ /  www.mitsubishi-electric.be

De nieuwe Y-serie van het hybride VRF-systeem met R32 vormt de basis voor een strategische oriëntatie

  • De nieuwe Y-serie voor het verwarmen en koelen met het koelmiddel R32
  • Talrijke buiten- en binnenunits, regelingen en toebehoren
  • Comfortabele verwarming van afzonderlijke ruimten mogelijk

ad

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*