Horecaplatform

Horecaplatform.be is hét platform voor de Belgische horeca. Het platform biedt de users het laatste nieuws en vakinformatie uit de branche. Horecaplatform.be heeft verschillende onderdelen, waaronder een digitale nieuwsbrief, een immo- en een vacaturesite, een horecaleveranciersgids, en de digitale magazines van Evolution Media Group.



Laatste berichten


cafés - brouwerijen - discotheken

125 jaar brouwerij Bockor

27/04/2017

17 mei 1892, was er het officiële startschot voor de toen 23-jarige Omer Vander Ghinste, die toen de dorpsbrouwerij in Bellegem kocht. Als enige publiciteit voor zijn bieren plaatste hij glasramen met opschrift  “Bieren Omer Vander Ghinste” in de gevels van zijn cafés. Om die brandglazen niet telkens te moeten vervangen, noemde hij zijn eerstgeboren zoon ‘Omer’. Dit is een traditie die tot op vandaag nog altijd verdergezet wordt. In 2017, 125 jaar, vijf generaties en vijf Omer’s verder, is de brouwerij die zich bevindt in hartje Bellegem uitgegroeid tot een moderne brouwerij die bieren van zowel lage, hoge, spontane en gemengde gisting brouwt.



Ondernemingen - Bedrijven

West-Vlaamse wijn

25/04/2017

 Op het wijndomein Entre-Deux-Monts werden drie hectare nieuwe wijnranken aangeplant. Het West-Vlaamse wijndomein ligt op de zuiderflank van de Rodeberg. Het gaat over ongeveer 15.000 stokken met het druivenras Auxerrois. Dit is een wit druivenras om stille en mousserende wijnen te produceren. Het perceel zal maar productief zijn vanaf 2020. Voor de aanplant deed de eigenaar een beroep op een Luxemburgs bedrijf dat volledig gps-gestuurd te werk gaat. Op één dag was de klus geklaard.Entre-Deux-Monts is het levenswerk van de familie Bacquaert. In 2004 werden de eerste duizend wijnstokken Kerner aangeplant. Het daaropvolgende jaar, onder impuls van de zoon, ondertussen wijnbouwer-in-opleiding, werden in één beweging veertienduizend wijnstokken bijgeplant: vijfduizend stokken Pinot Gris, vijfduizend Chardonnay, duizend Siegerrebe, en nog eens drieduizend stokken Kerner. Het domein was tot voor kort veertien hectare groot waarvan dertien hectare wijngaarden. Wie had het over streekproducten? (JV)



Algemeen

Restaurant Ikea

25/04/2017

De Zweedse meubelgigant Ikea denkt eraan om in de toekomst losstaande restaurants te bouwen. Het succes van de reeds bestaande restaurants in de meubelwinkels is daartoe de aanleiding. Wel nog de zeer populaire Zweedse balletjes maar geen meubels meer. Dat zegt Michael La Cour, die aan het hoofd staat van de voedingsafdeling van Ikea. Met of zonder meubels heeft het bedrijf vorig jaar wereldwijd 1,65 miljard euro omzet geboekt met zijn restaurants, en dat cijfer stijgt per jaar met 8 procent. Meer dan één op de vijf klanten koopt niets in de meubel­winkel tijdens zijn ­bezoek, maar gaat ­alleen eten in het ­restaurant. Daarom denkt het bedrijf nu aan een koerswijziging. Eerder opende Ikea al pop-up-restaurants in onder meer Londen en Parijs. Een woordvoerder van Ikea benadrukt wel dat het voorlopig nog maar om een idee gaat en dat er nog geen concrete plannen zijn. Maar laat ons veronderstellen dat waar rook is, vuur is. (JV)



Algemeen

Sociale media en hotels

24/04/2017

Christian Holthof en Sophie Van Tilburg, onderzoekers aan Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, stelden op 21 april tijdens een  studienamiddag ‘Sociale media en online travel agents (OTA’s) in de hotelsector’ in het Vlaams Parlement de resultaten voor van hun project waarin ze het belang van sociale media en OTA’s in de hotelsector van de vijf Vlaamse Kunststeden onderzochten. Uit het onderzoek blijkt dat  86% van de hotels actief is  op sociale media. Van de beschikbare kanalen worden voornamelijk TripAdvisor ingezet voor klantenwerving en Facebook voor klantenbinding.

 

 

 



Algemeen

Minder nieuwe horeca

20/04/2017

Het aantal nieuwe horeca zaken lag in het eerste kwartaal van dit jaar 13 procent lager dan in hetzelfde trimester van vorig jaar. Er werden 1.335 nieuwe horecazaken opgestart, tegen 1.528 vorig jaar. Volgens sommigen is dit het effect van de witte kassa. Anderen kijken dan weer naar een oververzadigde markt in ons land. De horeca is een buitenbeentje, want in de meeste sectoren is het aantal starters toegenomen. Globaal gaat het om een stijging met 1 procent tot 27.031 nieuwe bedrijven. Het is het derde achtereenvolgende jaar waarin het aantal starters in het eerste kwartaal toeneemt. De cijfers zijn gebaseerd op gegevens van Roularta Business Information. De horecasector behoort voor het eerst niet meer tot de top-5 van populairste sectoren. En het is nochthans zo’n mooie sector. (JV)



Algemeen

Bon 'Ap met nieuwe vestiging

20/04/2017

De Oost-Vlaamse keten Meat & More blijft groeien. Zopas opende de groep een nieuwe vestiging aan zee, meer bepaald in de Koningin der badsteden. Het betreft een nieuw maaltijd- en winkelconcept onder de vlag Bon’Ap. De site omvat een zelfbedieningstoog met warme dagschotels naast de vertrouwde buurtslagers-slagerij, traiteurafdeling en gezellige eethoek. Meat&More is een verticaal geïntegreerd voedingsbedrijf in vlees, bekend om zijn slagerijformule buurtslagers en maaltijdwinkelketen Bon’Ap. Bon’Ap is een zogenaamd blurring-concept: een combinatie van vleesverkoop en maaltijden voor consumptie ter plaatse of onderweg.



Ondernemingen - Bedrijven

Geen wind(paas) eieren voor Callebaut

20/04/2017

De paaseieren zij geraapt. Bij Barry Callebaut weten ze erover mee te praten. De halfjaarresultaten van het concern zijn, net als de paaseieren, danig goed dat ze smaken naar meer. Hoewel de chocolademarkt niet in stijgende lijn zit wereldwijd slaagde de firma erin toch bijna 1,5 procent meer chocolade te verkopen: 946.782 ton om precies te zijn.

 

 

 



Ondernemingen - Bedrijven

Uitbredingsplannen voor Balls & Glory

20/04/2017

Wat ooit begon als een pop-up in Gent, het gehaktballenrestaurant van Wim Ballieu, is klaar voor de volgende stap. Handgerolde gevulde gehaktballen, niemand had het succes durven te voorspellen. Ondertussen staat de teller al op 6 restaurants, onder andere in Antwerpen, Leuven, Eindhoven en twee in Brussel. Tegen 2025 mikt Wim Ballieu op 50 restaurants  waarvan ook één in New York, en daarvoor lanceert Balls & Glory een investeringscampagne. De Brusselse vestiging van Balls & Glory wordt in de toekomst uitgebouwd tot flagshipstore, waar Ballieu en zijn team in een nieuwe productiekeuken ook opleidingen zullen geven en workshops organiseren. Wim Ballieu zoekt extra middelen voor die plannen bij de mensen.



Algemeen

Gent - Sint Niklaas 1-1

20/04/2017

In het kader van de SDG's (Sustainable Development Goals) daagde De Stad Gent Sint-Niklaas uit voor een duel dat aansloot op de 'Dagen Zonder Vlees'-campagne. Het doel was om zoveel mogelijk inwoners horeca en stadspersoneel te betrekken bij het verkleinen van de ecologische voetafdruk door minder vlees of vis te eten. De steden bleken goede concurrentie, met een 1-1-gelijkspel als eindstand. Beide steden deden hard hun best, overtuigden zowel inwoners, personeel en horeca om vleesloze maaltijden aan te bieden. Verhoudingsgewijs hebben de Gentse inwoners gewonnen van de Sint-Niklase bevolking. Het personeel van Stad en OCMW Sint-Niklaas had verhoudingsgewijs dan weer de grootste gespaarde ecologische voetafdruk. Dat brengt de eindstand op 1-1. (JV)



Vacatures

Sales Representative Horeca
25/04/2017

Sligro Food Group, sinds 2016 ook in België actief door de overname van JAVA Foodservice, wil  haar beproefde groothandelsformule verder ontplooien in België, te beginnen in Vlaanderen.
In het kader van de opstart en de uitbouw van Sligro België zijn we op zoek naar een gedreven (m/v) Sales Representative Horeca, een gedreven commercieel talent voor de uitbouw van diverse regio’s.


Verrax zoekt vertegenwoordiger horeca & grootkeuken Wallonië
10/01/2017

Verrax is sinds 1946 toonaangevend in hotelporselein, bestek, glaswerk en klein
keukenmateriaal voor horeca en grootkeuken. Voor versterking van ons commerciële
team zijn wij momenteel op zoek naar een vertegenwoordiger (m/v) voor Wallonië.


Toon alles

Immo

Horecazaak over te nemen in Zwijndrecht
22/08/2016

Art Deco hoekpand op drukke gewestweg aan tramhalte 3, inkom Zwijndrecht.

* Met woonst; 2 slaapkamers, gemeubeld, veel lichtinval, ingerichte keuken en privéterras.

* Cubaanse stijl, cocktailbar & Tapas, mini-strand, palmbomen, ...

* Thema-, podium-, praat-, muziekcafé met diverse potentiële mogelijkheden.

* Groot zomerterras verwarmd en muziek, deels overdekbaar met elektrische luifel/tent.

* Vrije keuze dranken en leveringskorting voorzien.

* Groot klantenbestand jong/oud, reeds 10 jaar een gevestigde waarde in Zwijndrecht.

* Uitgebreide muziek en licht installatie, videoscherm, airco, alarmsysteem, kassa pc, ..

* Keuken en bar met toestellen en toebehoren, koffiemachine Ducale + molen, fruitpers, ijsblokjesmachine, tapinstallatie, vele koelingen, vaatwas, dubbel frituese, toaster, mc-oven, ..

* Grote koele kelder, buitenplaats met aparte toegang terras en appartement.

* CV met nieuwe energiezuinige condensatie verwarmingsketel.

Verbrandendijk 101, 2070 Zwijndrecht

Huurprijs: 1.650 euro/maand inclusief woonst

Overname: 96.000 euro

Overgave wegens uitbouw tweede bedrijf verlichtingstechnieken.

Contact: Robby, 0477-82 60 09


Toon alles
 
 

Contacteer ons

een uitgave van Evolution Media Group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@horecaplatform.be

by communitysoft.com